ALİ DAYI NIN YERİ


Yayın Tarihi: 25.03.2017 17:51
ALABALIK
ALİ DAYI  NIN YERİ

 ALABALIĞIN BESİN DEĞERLERİ VE FAYDALARI NELERDİR ?

 

              Yaşam ortamı bakımından berrak, temiz, serin ve oksijen yönünden zengin suları tercih eden alabalık; halkımız tarafından özellikle etinin lezzetli oluşuyla anımsanan balıklar arasında yer almaktadır. Ülkemizde yetişen alabalıklar : Anadolu Dağ Alabalığı, Abant Alabalığı, Aras Alabalığı, Karadeniz Alabalığı ve Göl Alabalığıdır.

              Kuzey Amerika kökenli Gökkuşağı Alabalığı; Kuzey Amerikadan Avrupa’ya getirilmiş ve yetiştiriciliği kolay olan bu tür alabalık hızlı bir gelişme göstererek endüstri haline gelmiştir. Alabalık yetiştiriciliğinde; kaynak suları, dere veya ırmak suları, göl veya gölet suları kullanılmaktadır.Alabalık yetiştiriciliğinde bu suların hepsinde de aranılan özellikler: sıcaklığın 6-12 derece santigrat, karbondioksit içeriğinin düşük, oksijen kapasitesinin yüksek olmasıdır.

               Alabalıklar; protein, potasyum, fosfor, demir, omega yağ asitleri yönünden zengindir. Orta boy porsiyon (100 gr.) buğulama alabalıkta  29.84 gr. Protein, 2.91 gr. Yağ, 69 mg. Kolesterol, 58 mg. Sodyum, 357 mg. Potasyum, 15.mg. kalsiyum, 0.68 mg. demir ile 2.67 IU.Vit. C ile, 15 IU. Vit. A bulunur.  

              Alabalığın ve omega 3 yağ asidinin sayılamayacak kadar çok faydalarını aşağıda özetlersek :

  1.     Yapılan araştırmalarda en lezzetli tatlı su balığı olan alabalık; vitaminler, iyot, fosfor açısından çok zengin olup yenilebilen etler arasında protein değeri oldukça yüksektir.
  2.     Beslenme uzmanlarının yaptığı araştırmalara göre omega 3 yağ asitleri toplam kolesterol seviyesini düşürüp kalp- damar sisteminin daha iyi çalışmasını sağlar.
  3.     Omega yağ asitleri enfeksiyonlara karşı vücudun savunma sistemini güçlendirir.
  4.     İtalya’da yapılan araştırmalarda; diyetlere balık yağının eklenmesiyle, kalp krizinden ölümlerde azalma gözlenmiştir.  
  5.     Çok miktarda balık tüketen ülkelerde, depresyonda azalma gözlenmiştir. (Omega 3 yağ asidinin yetersiz alımında, kandaki serotonin seviyesi düşük olduğundan mutsuzluk  durumunun artmasına neden olmaktadır.)
  6.     Özellikle zeytinyağı, bol sebze ve balık yiyen insanlarda cildin daha az yaşlandığı, kırışıklık sorunuyla daha geç tanışıldığı görülmektedir.
  7.     Alabalık, kilo almak istemeyenlerin tüketeceği bir besin maddesi olup 100gr. da sadece 86 kalori mevcuttur.
  8.     Alabalıktaki yağ asitlerinin önemli bir özelliği de; vücuttaki oksijene bağlanarak elektron transferini gerçekleştirmekte ve vücuttaki birçok kimyasal işlemler için enerji sağlamaktadır.
  9.     Balık yağı açısından zengin bir beslenmenin yorgunluğu giderdiği, kavrama gücünü ve hareket kabiliyetini artırdığına ilişkin bilimsel kanıtlar mevcuttur.
  10.          Balık yağları kandaki trombositlerin (vücutta kanama olduğunda kanı yoğunlaştıran kan plakçıkları) birbirine yapışmalarını engelleyerek kanın pıhtılaşmasını azaltmada da etkili görülmektedir.
  11.          Omega 3 yağ asitleri insan beyni ve retinanın önemli bir bileşeni olmalarından dolayı, özellikle yeni doğan bebeklerin ihtiyaçlarıyla bağlantılı olarak geçtiğimiz on yılda önemli araştırmalara konu olmuştur. Omega 3 yağ asidi, bebeğin ana rahmindeki  gelişimi ve yeni doğmuş bebeğin gelişimindeki önemini kanıtlayan çok fazla delil bulunmaktadır. Anne sütü de doğal ve mükemmel bir omega 3 deposu olduğundan, bilim adamları anne sütünün önemini özellikle vurgulamaktadırlar.
  12.          Romatizmaya bağlı atardamar enfeksiyonunda omega 3 yönünden zengin besleme, bu duruma engel olmakta şişmiş ve hassas eklemlerdeki rahatsızlıkları da   hafiflettiği kanıtlanmıştır.
  13.          Balık yağı takviyelerinin depresyon ve şizofren belirtilerini hafiflettiği, Alzheimer hastalığını önlediği görülmüştür.